Nosa och titta på allt promenader

I dagens stressade samhälle med ifånar hit och dit, datorer, jobb, familj, träning och tävlingar så är det viktigt att vi ibland stannar upp och faktiskt njuter. Jag försöker att ha en promenad om dagen där det är Eros som styr promenaden, det vill säga att han får lukta, titta och stanna hur mycket han vill 🙂 Oftast så är det vi som styr och ställer i allt vi gör med våra hundar om man bortser ifrån lössläpp i skog och liknande, men just på koppelpromenader är det oftast vårat tempo som gäller och inte hundens.

Vid fullbokade dagar blir denna promenaden kortare för att han fortfarande skall få gå och nosa och vid ”tomma” dagar kan vi gå flera km. Har märkt att dessa promenader även har en positiv effekt på mig själv, att stanna upp och andas och bygga på våra goa”team” känsla ännu mer under vardagen. När vi släpper våra hundar lösa springer de oftast och nosar för sig själva, men tror att det är minst lika viktigt att vi skapar samma känsla av frihet fast de är i koppel.

Vi stannar upp och skvallrar på skällande hundar, fyllehundar 😉 och spännande fåglar och eftersom promenaden redan är i ett avstressat tempo blir det oftast en väldigt bra träning utav det. Jag tror att vi har en tendens till att vilja stressa oss igenom våra koppelpromeander en stress som lätt speglas av i våra hundar som i sin tur kan leda till mindre önskade beteenden. Jag har märkt att dessa promenader även har bidragit till att han söker ännu mer kontakt på våra ”andra” promenader än vad han har gjort förut. En win win situation helt enkelt 😉

Idag blev våran gå och titta promenad en sväng till hundrastgården på Hässleholmen medan vi väntade på mormor som besökte sjukhuset. Toppen skönt väder, frisk vind och en sol som försökte titta fram 🙂 Man måste intala sig att det bara är Mars än så länge och att våren inte riktigt är här än, men det är svårt att låta bli. Vi var helt själva i rastgården så Eros plocka upp en pinne och bjöd på bus, vilket man såklart haka på 😉 Skön start på dagen!

 

2 kommentarer på “Nosa och titta på allt promenader

  1. Terése skriver:

    Min sambo går alltid ”hunden-får-göra-vad-han-vill”-promenader, och så är promenaderna med mig det jag tycker vi skall göra (vilket rätt ofta är roliga saker också). Win win för mig och hunden, inte så mycket för husse 😉

    … Nej, men jag tycker du har rätt som du säger/skriver. Tror det är jätteviktigt och nyttigt 🙂 Superfina bilder också, gillar den första mest ^^

    • Anna skriver:

      Haha, förut när vi hade en husse så skötte han de promenaderna med 😉 Idag när man är själv så får man ju se till att fixa dessa promenader oxå.
      Ja, den första bilden blev jag riktigt nöjd med 🙂 ”Om blickar kunde döda” typ, för att han är trött på att ALLTID bli fotat i tid och otid 😉

Lämna en kommentar