Redo

för skogsaktivitet. Igår fick jag tag på två rådjursklövar och idag inhandlades ett par gummifötter och klädnypor :D. Mina förra stövlar var av bra märke och kosta ca 500 kr och börja läcka in efter ca 3 gånger, vart säkert ett måndagsexemplar men kände inte för att lägga dom pengarna på ett par stövlar till. Så idag fynda ja på Ica Maxi, 200 kr ett bra pris tycker jag. Hur hållbara de är återstår att se 🙂 Håll tummarna för uppehållsväder i morgon!

20120309-193716.jpg

Den mänskliga veterinären

20120309-164510.jpg
Mycket bandage för ett litet klipp 😉

Att det ska va så svårt att säga läkaren. Säger alltid veterinären, något skadad av djurvärlden kanske 😉 Imorses åkte jag till vårdcentralen för ett utlåtande om en liten leverfläck som har suttit på halsen/nacken i ett flertal år. Den har suttit så att halsband och vissa t-hirsirts har gjort den irriterad. Kom in till en väldigt ung, söt, svensk, trevlig läkare 😉 Inte varje dag man gör det. Bedömningen var att den var godartad och lätt att klippa bort. Sagt och gjort ca 20 min senare var den bortklippt och jag blev ihoplappad av en trevlig sköterska. Tejpen skall sitta i en vecka och kompressen skall bytas ut till vanligt plåster om ca 4 dagar.

Dagen har varit lugn, några promenader med skägget har avverkats men ska nog köra lite lydnadspass i kväll :D. Finns så många kurser nu för tiden som jag är sugen att gå på med, men plånboken säger annat 😦 Får helt enkelt prioritera lite tävlingar i stället ” Vad är en bal på slottet”? Imorgon vankas viltspår och lydnadsträning med Gabbi och Edwin om vädret inte blir värre. Ska bli riktigt kul med en hel dag med hundträning, var alleles för längesedan :).

Att bo

Det är frågan det, hur skall man bo egentligen? Jag är uppvuxen i hus på en återvändsgata med ett 20 tal hus där alla hade en egen liten trädgård. Det låg ca 2 mil ifrån Borås som var den ”största” staden som låg närmast. Busshållsplatsen låg ca 40 m ifrån huset där bussar gick ca 2 ggr/tim, praktiskt vad gällde simträning, utgång och gymnasietiden som var i Borås 😉 Åkte man så att säga åt andra hållet kom man ut på landet där jag tillbringade många timmar i stallet :). När jag blev ihop med Nils flytta vi ihop i hans lägenhet i Borås på Hässleholmen, Borås mindre populära kvarter och bodde ”mitt i smeten”  så att säga, där bussen gick 4 gånger i timmen in till stan, men det var även gång avstånd.

Efter något år där blev det flytt till lite större lägenhet på andra sidan stan, men fortfarande med samma förmåner vad gäller buss och avstånd. Sen efter något år blev vi husägare och flyttade ut ca 2 mil utanför Borås mot Fristad där huset låg ca 1 km ifrån ”huvudvägen” och ytterligare ca 2 km från närmsta busshållsplats. Huset låg helt avskilt(ca 500 m) till närmsta granne, men med underbar natur och egen stor trädgård. Idag bor jag tillfälligt hos mina päron i Viskafors som bara är typ ett snäpp högre upp mot Borås från Svaneholm(där jag växte upp 😉 ) vilket innbär ca 1 mil till Borås och bra bussförbindelser.

Jag har alltid älskat landet! Öppen härlig yta, mer ”privat” närvaro med tillgång till kor, hästar och får 🙂 Jag har alltid trott att det är landet jag vill bo på, men på senare tid har jag börjat undra om det verkligen är det? Som jag har det idag är det knappt 10 min till stan, har en liten uteplats och nära till ”allt” inklusive brukshundsklubb :D. Anledningen till att bo på landet var dels för att kunna driva mitt företag, men oxå möjlighet till djurhållning. Nu när min situation är annorlunda och jag har flyttat tillbaka lite mer till cilivisationen känns det helt ok. Känns nästan som jag är rädd för att tillåta att det faktiskt känns helt ok. Jag har kommit fram till att det är kanske goare att bo mer ”socialt” för det blir nära och lättare till det mesta plus att det är lättare att åka till landet än att få det ”sociala” till landet 😛 Rörig tanke kanske….men ja, så känns det i dagsläget.

Mycket har varit hundtänk med träningsyta utanför dörren, men det finns ju faktiskt hus i samhällen som har det med 😉 Rent miljömässigt känns det också bra att bo mer socialt där man möter folk och hundar m fl på varje promenad. När jag bodde i mitt hus kunde jag kanske träffa folk var 3:e månad vilket innebar att det var dagliga turer in till samhället för socalisering. Att bo i hus innebar oxå skötsel av hus, marker(mycket skottning & plogning vintertid och minst 3 tim gräsklippning på sommaren nästan en gång i veckan) och dyl där tiden kanske kunde lagts på roligare saker :). Idag bor man så att kommunen sköter skottningen och gräsmattan tar max 10 min att klippa. Att ha två bilar var ett måste när man bodde på landet och för att komma någonstans var man tvungen att ta bilen. Idag kan jag gå till affären om det krisar 😉 Ja, den som lever får se. Känns dock jobbigt att något som man har tyckt och velat väldigt länge helt plötsligt börjar ändra sig till något man aldrig trodde förut, att tycka om att bo mer ciliviserat 😉

Hur vill du bo när du blir stor?

Saknar fortfarande vissa saker med att bo på landet medans vissa saker saknar jag inte alls 😉