Titel, smultronställen och Hej då!

Tjohoo!! Då syns vår fina Lp1 titel på hunddata 😉 Hm, Lp1 tänker många. Det är väl inte SÅ svårt att ta, MEN för min och skäggets del är stort 🙂 Trodde aldrig vi ens skulle komma ut och tävla lydnad när han var unghund och pga platsen, så att vi har fixat detta känns så galet kul och gör mig grymt taggad till att jobba mot vårt Lp2 mål 😀

Veckan som har gått har varit intensiv eftersom syster har varit hemma 🙂 Trots att jag har ”lekt” en hel del med henne så har jag och skägget ändå haft träningsdejter och kört en del lydnad och spår. Körde 4 st budföringar på ca 30 m avstånd där Eros sprang som en tok och gjorde fina ingångar både hos mig och mottagaren. Något som är väldigt kul att se vad gäller Eros är att han verkligen SER och lär när han sitter vid kanten och kollar på när jag är med och tränar och hjälper andra. Vi körde budföring med två hundar innan honom och då även med skott och han sitter som ett ljus och spanar. Sen när det är hans tur har han stenkoll på vad det är han skall göra.

Vi har aldrig tränat på så långa avstånd förut och heller inte från tävlingsposition med ”marsch” kommando, men han behövde ingen hjälp överhuvudtaget, då han har sett vad vi höll på med 🙂 Detta är inte första gången jag ser att han lär genom att titta på andra utan det har hänt när vi skall köra andra moment också som tex rutan och hoppet. Om vi pausar och sitter och tittar när någon kör rutan bjuder han alltid på att springa dit direkt efter ekipaget är färdigt för att bjuda på rutanträning 😉 Han är bra smart ibland 🙂 Nåväl, träningen i veckan gjordes på nytt ställe och vilket ställe sedan! SÅ FINT! Ett riktigt smultronställe mitt ute i skogen.

Perfekt ställe där man får ut många spår och har en plan för lydnadsträning medans de ligger till sig.

Uppvärmningspromenad och bad med skäggligan och badankan 😉

Bra att få ut många spår så man kan ta ett till när det första går dåligt. Ett appellspår på åker som vi bröt, då vi inte ens kom iväg. Fick istället gå ett spår i mossterräng som gick toppen! Bra att kunna avsluta med go känsla!

Utöver hundträning så har det även blivit shopping med syster, grymt roligt spel med familjen som heter ”Jungle speed” (kan även bli livsfarligt när alla skall ta en och samma pinne 😉 ) sena nätter med drinkar, utgång och dans til småtimmarna, elcykelturer, släktfika och massa, massa tjöt 😀 Igår var det dax att vinka hejdå och köra henne till flygplatsen igen. Tråkigt, men samtidigt bra eftersom jag behöver komma ikapp med pluggeriet 😉

Fika i det härliga höstvädret ♥

och som vanligt flippar det ut så fort vi två skall göra något. Tänk vad en hal filt, en nerförsbacke och en grodhund kan göra livet lite roligare 😀

Väl hemma igen gick vi en promenad runt Pickesjön och bara nöjt. Älskar verkligen hur vädret är nu. Friskt och lite kyligt som gör att man känner sig pigg och full av energi! Avslutade dagen med agilitymöte med tillhörande agilityträning efteråt. Var ett bra tag sedan som vi faktiskt TRÄNADE agility, då fokus har legat på lydnaden. Trots detta så kändes det riktigt fint på en svår bana. En liten miss på första rundan, men felfritt på andra som gjorde att jag bröt och åkte hem med en go känsla!